سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه یکی از شما با برادری در راه خدا برادری کرد، با او معارضه نکند، او را خشمگین نکند و با او مخالفت ننماید . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

جنگ خونبن در یمن و سکوت رسانه های شیعه(آخرین اخبار از یمن)

ارسال‌کننده : ح.کنجکاو در : 88/6/11 3:0 عصر

در شرایطی که رسانه ها،شخصیت ها و گروههای شیعی سکوت اختیار کرده اند،دولت یمن همچنان حملات خود به مواضع شیعیان معترض این کشور ادامه می دهد.
به گزارش «سلام شیعه» به نقل از تابناک، دولت "علی عبدالله صالح" که طی سالیان گذشته همواره به کشتار و سرکوب شیعیان مشغول بوده است اکنون و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر حجم حملات خود به گروه معترض شیعی "الحوثی" افزوده و باعث آواره شدن دهها هزار تن از شیعیان این کشور شده است.

این حملات در صورتی تشدید شده است که رسانه های منطقه مانند "الجزیره"،"العربیه"،"الشرق الاوسط"،"بی بی سی عربی" و "سی ان ان عربی" با "صنعا" همراهی کرده و در مقابل شیعیان یمن از حمایت حداقلی رسانه ای برخوردارند.در این میان تنها شبکه "العالم" به انعکاس اخبار مربوط به وضعیت شیعیان این کشور اقدام می نماید که این شبکه نیز به شدت محدود شده است و دولت "علی عبدالله صالح" با تحت فشار قرار دادن سفارت ایران در "صنعا" خواهان متوقف شدن جریان خبری این شبکه شده است.

روز گذشته سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که هزاران تن از یمنی ها به سبب درگیری میان نیروهای دولت یمن و مبارزان گروه مسلح "الحوثی" در استان های "صعده" و "عمران" آواره شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری "العالم"، در گزارش این سازمان آمده است که این درگیری ها تنها در دو هفته گذشته منجر به آواره شدن دستکم 35 هزار یمنی شده است.

در این میان به سبب بسته بودن راه ها در "صعده" بسیاری از شهروندان غیرنظامی یمنی ناچار شدند با پرداخت مبالغی از قاچاقچیان برای فرار از منطقه درگیری کمک بگیرند.

گزارش سازمان ملل تاکید می کند شمار کسانی که تاکنون به سبب این درگیری آواره شده اند به 100 هزار نفر می رسد که شمار بسیاری از آنان را کودکان تشکیل می دهند.

بر پایه این گزارش، برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل توزیع سهمیه مواد غذایی برای 10 هزار آواره را از طریق هوا از دبی آغاز کرد و قرار است دور تازه ای از توزیع سهمیه مواد غذایی در چند روز آینده صورت گیرد.

حملات هوایی جنگنده های یمنی روز شنبه نیز به منظور هدف قرار دادن پناهگاه گروه "الحوثی" در استان های "صعده" و "عمراه" در شمال این کشور ادامه یافت و ارتش یمن توانست شهر "حرف سفیان" را که به تصرف گروه "الحوثی" درآمده بود، پس بگیرد.

یک منبع آگاه یمنی گفت: یکی از فرماندهان گروه "الحوثی" به نام "صالح طالع" جمعه شب در درگیری های خونین در شهر "حرف سفیان" کشته شد و سرهنگ "امین ضبعان" از فرماندهان لشکر 117 نیز از نیروهای یمنی کشته شد.

از سوی دیگر در بیانه ای منسوب به دفتر رسانه ای فرمانده عملیاتی "عبدالمالک الحوثی"، تاکید شده است، که "حوثی" ها کنترل منطقه "ذوصفیان" واقع در "حرف سفیان" را در اختیار گرفته ، و 80 نظامی را بازداشت کرده و به مقادیری تجهیزات و مهمات نظامی دست یافته اند.

"علی عبدالله صالح" رئیس جمهوری یمن بعد از ظهر دیروز در اظهاراتی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، در راستای پایبندی به شرط های 6 گانه سابق کمیته امنیتی "حوثی"ها برای آتش بس و برقراری صلح، درخواست خود را برای آتش بس تکرار کرد.

از سوی دیگر، سخنگوی "حوثی" ها هم از رئیس جمهوری یمن خواست جنگ در "صعده" را به احترام "مقدسات خداوند در ماه مبارک رمضان" متوقف کند.

در همین حال، یکی از منابع دولت یمن روز یکشنبه از کشته شدن دو نفر از رهبران شبه نظامیان شیعه همزمان با ادامه درگیری ها در شمال این کشور خبر داد .

این منبع اگاه که نخواست نامش فاش شود در ادامه اعلام کرد این دو نفر که اسامی انها "محسن هادی القائود" و "صالح جرمان" است در جریان ناآرامی های استان "عمران" کشته و شماری نیز دستگیر شدند.

دولت یمن نیز روز یکشنبه تایید کرد در حملات چند روز اخیر نظامیان به شیعیان زیدیه در شمال این کشور بیش از یکصد مسلمان شیعه کشته شده اند.

ازدیگر سوی، بنیانگذار و رهبر جنبش مخالفان یمن با محکوم کردن شرط های دولت یمن برای پایان دادن به درگیری ها میان دو طرف، تاکید کرد که همه اردوگاه های وابسته به دولت یمن یکی پس از دیگری به زودی به دست "حوثی "ها سقوط خواهد کرد.

"ریاض حسین القاضی" شامگاه یکشنبه در گفتگویی گفت : شرط های دولت یمن از قبیل خلع سلاح "حوثی" ها و غیره، شرط هایی ذلت بارند که عربستان آنها را به دولت یمن دیکته کرده است .

وی با رد قاطعانه این شرط ها ، افزود : اردوگاه های موسوم به اردوگاه های ارتش یمن که ارتشی قبیله ای و هوادار عربستان است ، همگی به زودی به دست "حوثی" ها سقوط خواهند کرد.

این گزارش می افزاید، القاضی تاکید کرد: مردم یمن و همه اقلیت ها در خارج از یمن همگی از "بدرالدین حوثی" می خواهند تا دخالت کرده و وارد صنعا شود، زیرا همه معتقدند که همه مناطق یمن از شمال و جنوب و بقیه مناطق مانند "نجران" و "سهل التهامی" و "حضرموت" و غیره تحت اشغال عربستان هستند.

وی با رد اتهام دولت یمن مبنی بر اینکه "حوثی" ها از ایران سلاح دریافت می کنند، گفت: "حوثی" ها پس از سقوط اردوگاه های ارتش یمن، به سلاحهایی دست خواهند یافت که بیش از سلاحهای دولت یمن که از عربستان و روسیه وارد می کنند، خواهد بود .

سکوت طولانی رسانه ها،گروه های سیاسی و جنبش های دانشجویی ایران در حوادث اخیر کاملا محسوس و غیر قابل قبول بوده است.هرچند دولت یمن سعی می کند با فشار بر سفارت ایران در آن کشور از اعتراض نسبت به این وضعیت جلوگیری کند اما ادامه این روند سبب خواهد شد این پرسش در ایجاد شود که چرا مردم و جریانهای غیرحکومتی که در موضوعاتی مانند فلسطین و لبنان به طور فعال و گسترده اعتراض های خود را ابراز می کنند در این وضعیت سکوت اختیار کرده اند؟آیا در آینده و مواقعی که این جریان ها فعال خواهند شد این پرسش به عنوان نقطه ضعفی مطرح نخواهد شد؟

در همین حال سکوت جریان های دانشجویی و مراکز مذهبی مانند حوزه های علمیه، بیشتر به چشم می آید ضمن آنکه موضع رسمی دولت نیز در این موضوع همانند رخدادهای منشابه در گذشته نبوده است.

گفتنی است با ادامه این روند و سکوت داخلی نسبت به این اقدامات دولت یمن، بدیهی است رسانه هایی مانند "العالم" نیز توان مقاومت بیشتری در مقابل فشارهای "صنعا" نداشته باشند.






کلمات کلیدی : یمن